15 October 2009

Ingatlah


"Mad mai kito g tengok bola malam ni.Mai temey ore gi beli tiket dulu?"abang saya tanya.

"Malas la ore.Erm"jawab saya dalam keadaan mamai(baru bangun).

"Olosla maila temey ore"pujuk abang.

"Dio gi la beli tiket pah claim nga umi"hoho skil jimat saya.

"Takut polis ado la.Nalim ore"dio memujuk lagi

"Oyatla lesen tinggal mesir ngepom supo aritu.Malas ore nok tuka kain ni etek"pemalas betul saya ni.-p

Akhirnya abang saya mengaloh.Rasa kesian jugok tak memenuhi permintaan abang sebab jarang-jarang jah dio mitak tolong.Maafla abe dinie ye

Tarikh 14hb Okt 2009 akan diingati kerana pada hari itu telah terjadi suatu pengajaran dalam hidup saya.

"Yeh mu tengok bola dosa mugo mu tengok aurat laki.Kalu tengok dalam tv xpo"nasihat aimulz dulu.

"ooo"saya kelu.Dalam hati serba salah.

Dan disebabkan nasihat itu maka saya jadi tak berapa minat dah la untuk pergi menonton bola sepak di stadium.Tapi kerana iman saya lemah tambah lagi saya tidak la syadid saya akhirnya pergi menonton perlawanan bola sepak di antara Kelantan vs Tentera pada malam 14hb.Keputusannya Kelantan menang 5-0.Lagipun abe nok fly doh keesokan harinya.So terpaksa la menemaninya.Nok bagitahu dosa takut abe kato gapo pulop.

Alkisahnya sebaik berlangsung perlawanan tiba-tiba jantung saya sakit kembali seperti terkena sembilu.Saya pun teringat akan cerita Team Medical Dragon Season 2 mengenai pesakit jantung.

"Ya Allah kalu aku mati sini xmapuh(takde guno)"

"Bisuil khotimah(penghujung yang tak baik) gini"

Dalam hati tu memang rasa takut sangat-sangat.Teringat kata-kata
aimulz bahawasanya tengok bola(tengok pemain yang tak tutup aurat) berdosa

"Guanola kalu aku mati sini?Nak jawab ganola nati"

Teringatla gapo yang talaqqi dengan Ustaz fairuz di Uia pasal menggunakan amalan-amalan kita sebelum ini untuk minta bantuan Allah dan belas kasihaNya.

"Ya allah semoga doaku sebelum ini ALLAHUMMAKHTIMLANA BIHUSNIL KHOTIMAH WAL TAKHTIM ALAINA BISUIL KHOTIMAH Engkau terima"

Akhirnya lepas 5-10minit reda la penyakit jantung itu.Saya bersyukur.Tetapi apa yang sedihnya tidak lama selepas itu saya hanyut lagi dengan perlawanan di atas padang ditambah penyokong Kelantan yang fanatik membuatkan diri ini terikiut-ikut.Hati menjadi lalai kembali dari Allah

"Kalu kelate boleh g final nok g sero Bukit Jalil"nafsu saya berkata

"Ada lagi niat nok g tempat laro"seolah-olah malaikat menyindir kot di alam lain.

Semasa final piala FA saya dah pergi.Gambar di atas include saya jugak la.erm

Pengajaran

Jangan ingat Allah time susoh saje.Ingatlah Allah selalu.


Fazkuruni azkurkum

Sahabat... Ukhwah kita kerana Allah,tiada tutur yang dapat ku ucapkan kepada Ilahi melainkan lafaz alhamdulillah atas segala nikmat yang diberikan sehingga kini&rasa syukur kerana dikurniakan sahabat sebegini rupa yang sanggup bersamaku tak kira susah ataupun senang,sedia berada di belakangku di saat ini,terima kasih Ya Allah atas kurniaan ini persaudaraan yang tak boleh di jual beli. Sahabat...diri yang lemah lagi hina ini memohon keampunan atas segala kesalahan yang disedari mahupun yang tidak disengajakan.Maaf andai diri ini tak mampu untuk menjadi sahabat yang baik pada diri setiap sahabat.Doakanlah agar diri setiap dari kita dibimbing menuju jalan keredhaaNya.Doakanlah diri sahabat ini dilapangkan dada ditenangkan hati Andai diri ini sudah tiada,tak usahlah iringi dengan air mata.Cukuplah sekadar dengan al-Fatihah untuk ku


Andai diri saya pergi sebelum minta maaf anggaplah kata-kata di atas yang terakhir dari saya

p/s

ore=ganti nama
nalim=cuak

No comments: