31 July 2009

The Arrival




29/7

"Mad,abe dinie sapa doh KLIA tus"Umi saya memberitahu dengan suara yang gembira saya rasa.

"Sukola umi anok kesayangan balik doh.hoho"balas saya dengan nada bergurau.

"Mad pun umi saye(sayang) jugok eh"balas Umi dengan tenang.

"Hola gurau jah tadi"saya meminta maaf.

Abang saya pulang untuk bercuti musim panas dalam 2 bulan lebih dari mesir.Dia mengambil jurusan perubatan di Universiti Cairo.Sekarang baru selesai Tahun Dua.

Biasanya abang saya pulang awal 3minggu lagi tetapi kerana risau akan keputusan peperiksaan akhir dia menunggu sehingga keputusan diumumkan.Alhamdulillah dia lulus semuanya.

Terasa baru semalam menghantar abang ke KLIA masa abang saya ingin menyambung tahun dua awal bulan oktober tahun lepas.Sekarang dah menyelesaikan tahun duanya.



Post kali ini ingin mengucapkan selamat pulang kepada rakan2 di Mesir terutamanya dan rakan2 yang lain seperti di Jepun,Jordan dan Australia yang akan menyusul pada bulan 9 kot.

Selamat pulang wira dan wirawati negara.



Pengalaman Rakan2 Di Mesir

"Mujurlah kuliah aku tak dok tino(perempuan).Tidok gak susoh jugop aku nok ngaji"luah Muhammad rakan saya yang belajar perubatan di Al-azhar semasa bertemu di Kb Mall cuti sem saya baru-baru ini.

"Kuliah aku ado jugop tino(perempuan) tapi ikhtilat sano terjago.Tapi aku sero luaran la terjago sebab balik dumoh cetim(chatting) jugop kot masing2.huhu."balas Ahmad yang belajar perubatan juga di universiti Tanta.

"So lagi aku pelik tino mesia sano kalu jupo laki melayu kat mano2 relo g pusim kot len(tukar jalan lain) kerana nok jago ikhtilat.Hok peliknyo jupo laki arab rilek jah jale xdop kona2 kot len(tidak menukar arah perjalanan).Laki arab nga laki melayu bezo gano gak?."Muhammad berkongsi cerita.

Saya hanya menjadi pendengar yang setio bersama teman-teman Uia dan Uitm yang bercuti juga pada pertemuan itu.Teringin juga untuk belajar di sana.

"Ji,nati kito g jugopla wat medik sano.Pah cari minah-minah arab etek"gurau saya.

"Holas yeh.huhu"jawab fauzi dengan senyuman.

Saya berminat juga untuk belajar di bumi anbia tetapi belum tiba masanya lagi.Ado rezki tidak ke mana.

Banyak lagi cerita-cerita panas dikongsi bersama oleh teman-teman yang belajar di Mesir.Tetapi tidak sesuai untuk diceritakan.Nak tahu tanya sendiri rakan2 kita di sana.

Kesimpulan

Belajarlah kerana Allah nescaya akan beroleh kebaikan
Jagalah diri kita di mana saja kita berada dari godaan syaitan yang licik
Kepada yang berkenaan kalau nak jaga ikhtilat pun jagala sepenuhnya jangan ambil separuh2 je.
Qada dan Qadar di tangan tuhan dan jangan berputus asa.Carilah hikmah di sebalik ketentuan tuhan.
Hargailah peluang yang ada di depan mata.

Ibn Athailah berkata:


Terlambatnya masa pemberian Allah(sesudah doa) jangan hendaknya menyebabkan anda berputus asa kerana Allah telah menanggung terkabulnya doa anda menurut pilhanNya untuk anda bukan menurut apa yang anda pilih untuk diri anda serta masa yang Dia kehendaki dan bukan pada masa yang anda inginkan.Belum tertunainya janji Allah walaupun waktunya telah ditentukan jangan sesekali menjadikan anda ragu-ragu terhadap janji Allah itu agar tidak membuatkan cacat penglihatan hati dan memadamkan cahaya hati anda.

No comments: