14 July 2009

Mengapai Cinta Untuk Mengejar RedhaMu





18 haribulan tujuh ini adalah hari bersejarah bagi diriku.Pada hari itu tanggungjawabku semakin besar.Setiap pekerjaanku perlu memikirkan si dia.Kini aku perlu mematangkan diriku untuk menempuh cabaran baru bagi mengejar redha Ilahi untuk menuju ke syurga cinta bersama dengannya.

Perkenalan Bermula

Pada waktu tersebut aku masih baru di Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Petaling Jaya.Terasa sebak kerana keluargaku tinggal jauh di sebarang laut(oversea).Walaupun aku sebelum ini pernah berpisah dengan diorang semasa belajar di sekolah menengah namun jauhnya tidakla sangat.

"Tahniah,anta dilantik menjadi fasilitator untuk pengajian study circle bagi sem ini"jelas Shafiq dengan lirikan senyuman.

Study circle adalah istilah baru yang digunakan di sini kerana untuk menghapuskan perkataan usrah yang telah menjadi satu fobia dikalangan pelajar."Study circle is compulsory to all student that passed Fardhu Ain test when they took this exam during 1st Year student".Sesiapa yang tidak lulus secara automatik akan ditempatkan dalam kelas Fardhu Ain kelas.

"Kenapa aku terpilih untuk memegang jawatan ini??"monologku sendirian.

Aku sebenarnya rasa tidak layak untuk menjadi fasilitator kerana diriku masih lagi 'sumat' dalam bahasa kampungnya atau tidak alim dalam bahasa bandarnya.

"Petang ini akan diadakan perjumpaan bagi fasi-fasi baru sem n.Kau datang ye?"pinta Nazir.

"Insyaallah kalau ada kelapangan dan Allah mentakdirkan ana untuk datang"balas aku dengan senyuman manis.

Walaupun hati sedang memberontak sama ada untuk menerima atau menolak amanah yang berat ini.

Petang itu hujan turun dengan sedikit renyai.Aku bersiap untuk ke perjumpaan bagi fasi-fasi baru.Perjumpaan akan berlangsung di Lecture Hall A bersama dengan Dean For The Centre For Foundation Studies.

Dengan langkah perlahan aku berjalan melewati tangga untuk ke Central Spine bersama dengan sahabatku Suid.

"Kenapa nampak hang xbermaya je?"soal Suid pekat dengan bahasa utaranya.

"Aku sebenarnya xnak jadi fasi n.Banyak lagi yang perlu ana belajar"balasku sayu.

"Xpela kita p denga' dulu ye.Yang tu kite cter smula"Suid cuba memujuk.

Dewan itu penuh dengan kopiah putih dan tudung labuh.Aku yang tidak memakai kopiah ini terasa sedikit segan untuk melangkah masuk.Namun entah apa yang membuatkan kaki ini melangkah.

Majlis bermula dengan bacaan ayat suci Al-quran oleh salah seorang fasi.Aku rasa dia dari DQ(Darul Quran).Sungguh mengasyikkan dan aku hanyut dengannya.Ayat yang dibacakan dari Surah Al-Baqarah 25-31

Majlis diteruskan dengan ucapan advisor seterusnya peceramah jemputuan Ustaz Najimuddin.

"Antum semua telah dipilih oleh Allah untuk memeganng amanah ini.Tidak kira sapa anta/anti kita semua mesti menjalankan tanggungjawab yang disandang dengan penuh dedikasi"jelas Ustaz dengan tegas.

Kita semua adalah khalifah di muka bumi ini.

"Dan ingatlah ketika Allah berfirman kepada para malaikat.'Aku ingin menjadikan khalifah di muka bumi'mereka berkata.'Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merosak dan menumpahkan darah di sana,sedangkan kami bertasbih memujimMu dan menyucikanMu?'Dia berfirman'Sungguh Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."Al Baqarah 30.

Ustaz menghabiskan tazkirah dengan membacakan ayat tersebut.

Rasa bersalah timbul pabila memikirkan isi tersirat di dalam ayat tersebut.Kita diciptakan oleh Allah sebagai khalifah di muka bumi.Tidak kira kita siapa pun kita. Anak datuk?Anak nelayan? etc.Amanah ini wajib dipikul oleh semua.Amat malu jika tidak melaksanakan amanah ini kepada malaikat.

Majlis berakhir dengan sesi baiah.Kami semua dengan bersemangat melafazkan ikrar untuk memegang amanah ini.

Selesai majlis ini aku menuju pulang dengan azam baru untuk melaksanakan tugas sebagai 'daie' untuk semua.Di pintu masuk aku terlihat seorang muslimat yang bertudung pink yang sejuk mata pabila dipandang.Aku jatuh hati dengannya.Ake segera beristighfar kerana ustaz aku di pondok telah mengajarkan agar jangan memandang akan wanita yang bukan halal untuk kita kerana akan membawa kepada zina hati dan zina mata.

"Katakanlah kepada laki-laki yang beriman,agar mereka menjaga pandangannya dan memelihara kemaluannya,yang demikian itu lebih suci bagi mereka.Sungguh Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat" An Nur 30

Bagi muslimin kita perlu menjaga mata kita dari melihat muslimat yang bukan muhrim kita kerana boleh membawa kepada gelap hati.Justeru,jagalah pandangan kita.Banyak lagi yang boleh dipandang.

Selepas beberapa hari majlis perjumpaan tersebut wajah muslimat itu sering bermain di fikiranku.Walaupun aku berlindung dengan Allah namun mungkin imanku baru senipis kulit bawang untuk menangkis fitnah wanita.Aku terus hanyut dibuai angan-angan yang sia-sia.Sepanjang sem1 tahun 1 aku di sini wajahnya sering menerjah di fikiran ini walaupun aku tidak bertemu dengannya dan tidak mengetahui empunya nama.

Hari-hari berlalu.Semasa sem2 tahun 1 aku di sini,dengan takdir Allah aku dipertemukan dengan muslimat itu semula.Namun pertemuan ini bukan hanya sementara tapi boleh dikatakan setiap hari kerana aku sekelas dengannya bagi matapelajaran matematik dan kimia.

Ini satu cubaan berat bagiku.Sebelum ini walaupun tidak berjumpa namun wajahnya sering muncul di mindaku.Ini kan pula terpaksa bertemu dengannya.Ampunkanlah aku.

Aku dilantik menjadi class representative bagi kelas matematik dan kimia dan dia sebagai assistantku.Secara automatiknya aku perlu ada nombor dia.Ini kerana senang bagiku untuk menghubunginya bagi memaklumkan sebarang perubahan jadual kerana lecture matematik dan kimia akan memberitahuku terlebih dahulu.Di Uia ini kebiasaannya kerap berlaku pertukaran jadual.

Kami sering berhubung atas dasar kerja pada awalnya.Namun akhirnya aku telah jatuh cinta pada kelembutannya,agamanya,dan redup wajahnya.

Pada suatu malam yang dingin aku telah menghantar satu SMS kepadanya meluahkan rasa hati ini.Alhamdulillah mendapat respon positif.

Hari mendatang kami hidup dalam fantasi cinta.Walaupun tidak pernah bercakap di talian telefon namun kami sering berbalas mesej.Ini telah membawa kepada zina hati.

Allah Masih Sayang

Aku menghadiri Talk pasal cinta di AMF Hall.Penceramahnya adalah Ustazah Fatimah Syarha dan Ustaz Miftah

Ustaz itu menyebut tentang batas-batas pergaulan antara wanita dan lelaki.Ustaz menyebut tidak salah untuk bercinta asal pandai menjaga batas-batasnya.Namun batasnya memang aku tidak menjaganya sebelum ini dan aku rasa kebanyakan orang yang bercinta zaman sekarang memang tak menjaganya tidak kira status ustaz sekalipun.Terasa pedih ulu hati ini dan malu kepada Sang Pengcipta.

Ustazah Fatimah penulis novel terkenal juga memberi sedikit nasihat yang terus menyuntik ubat hati.

"Cinta itu suci dan bersih jangan kita mengotorinya.Larangan Allah hanya sementara jadi bersabarlah adik-adik.Ramai dah yang tewas dengannya.Bermujahadahlah"nasihatnya

Di akhir majlis ustaz berpesan.

"Bagi yang tidak ada lagi jangan cuba mencarinya dan bagi yang dah ada seeloknya berkahwinlah untuk menjaga iman.Allah akan menolong kita"ujar ustaz sebagai seorang abang. Di samping bercerita tentang perkahwinannya di usia muda yang banyak di bantu oleh tangan-tangan yang baik.

Selepas itu aku berazam untuk mengambilnya sebagai suri hidup ini.Dia sudi untuk hidup bersamaku.Namun halangannya dari kedua ibu bapa kami.

Aku menghantar mesej melalui sms kepada ibunya mengenai hasrat hatiku untuk menjadikan anaknya sebagai isteriku.Maknya membalas

"Mak cik takde hal dengan niat baik anak tapi mak cik nak tengok dia berjaya dulu.Paling awal pun tahun tiga di Kuantan"



Aku akur dengan kata-kata itu.Akhirnya kami berpisah,namun aku sering berhubung dengan ibunya.

Sebelum itu aku juga menyatakan hasrat dan masalah ini kepada ayahku di kejauhan.

"Kalau kau nak kawen ayah xkesah kerana susah nk menjaga hati ini.Tapi ayah harap sangat kau habiskan dahulu hafalan al-quran kau tu dulu"pinta ayahku.

Hari-hari berlalu.Semasa aku mengambil short sem di taun akhirku di sini aku telah berjaya khatam menghafaz senaskah al-quran.Allah mempermudahkan untuk aku menghafaznya.Alhamdulillah

Aku telah memberitahu berita ini kepada ayahku.Dan dia merestui niatku untuk berkahwin.Aku bertanya kepada keluarga mengenai hasrat hatiku namun jawapannya tetap sama.Aku pasrah.

Semasa cuti baru-baru ini sambil menunggu untuk mendaftarkan diri di main campus aku telah pergi ke Kubang Bujuk untuk memanaskan balik hafalan-hafalan ku di sana.Aku telah men 'off' kan handphoneku selama beberapa minggu sepanjang di sana tiada lagi berhubungan dengannya bagi menjaga sebarang unsur luar mengangguku.Teringat nasihat guru Imam Syafie,Waqi' mengenai aduan Imam Syafie tentang lemah hafalannya.Waqi' berpesan

"Ilmu itu nur dan nur itu tidak akan hadir kepada pembuat maksiat"

Pada hari terakhir ku di sana.Aku bangun berdating dengan tuhan di waktu yang sunyi meluahkan segala masalah yang aku hadapi.Mata ini basah.

"Ya Allah aku lemah dengan godaan dan aku ingin menjaga iman ini.Jika dengan perkahwinan ini dapat menjaga imanku percepatkanlah jodohku Ya Allah"aku memohon dengan bersungguh-sungguh.

Tamat sudah perjalanku di Kubang Bujuk ini.Semoga dapat menjadi tetamu di sini lagi

Kuasa Tuhan

Aku meng 'On' semula handphoneku.Bertalu-talu mesej masuk.Mataku tertangkap pada satu mesej yang dihantar oleh ibu dia.Ibunya dengan rela bersetuju dengan hasratku untuk berkahwin dengan puterinya.Aku terkejut kerana sebelum ini ibunya dengan tegas tidak membenarkan kami berkahwin.Dengan kuasa Allah,akhirnya ibunya terbuka hati merestui perkahwinan kami.

Dan tarikh yang dipilih adalah 18hb /7 /2009



Love at 1st Sight
Has Brought Up
The Courage
Of Two Hearts
To Know Each Other
Thus
Brings
To A More Blessed Tide
A Wedding




Kesimpulan


Kisah ini di ubah suai berdasarkan cerita sahabat saya yang akan berkahwin pada 18 hb ini.Dia menjemput saya untuk ke majlis perkahwinannya semasa kami bertemu di Ijtima' Dunia baru-baru ini di Nilai.Dia menceritakan kisah perjalanan hidupnya sebelum sampai ke tahap ini.Kata-kata yang tidak boleh saya lupakan adalah.

"Ana kahwin n kerana untuk menjaga iman.Iman ana nipis faris"dia menjelaskan.

"So macam mana nanti kat kuantan??"tanya saya

"Kami duduk asing-asing.Nanti stabil baru kami tinggal sama.Kitorang dah amik persetujuan.Kita kena tengokla matlamat asal perkahwinan.Bukan nak kan body nya semata-mata"terang dia.

Memang betul apa yang dikatakannya.Saya baru sedar

Saya juga pernah jatuh hati kepada beberapa orang muslimat di sini.Tapi sekadar jatuh hati.Ini disebabkan kerana tidak menjaga mata.Jagalah mata anda.

Saya pernah bercinta dulu dan berhasrat ingin mengahwininya.Namun saya tidak secekal sahabat saya ini untuk menempuh dugaan ini.Akhirnya kami berpisah.Walaupun saya masih mencintainya namun saya berasa malu untuk meluahkannya semula dan mengajaknya berkahwin.Namun saya sering teringat doa yang diajarkan oleh muslimat tersebut.

"Allahumma Inni Asaluka Hubbaka Wahibbu Ma Yuhibbuka"

Percayalah kepada Allah.Walaupun pahit untuk menelan namun mawaddah warahmah yang ingin dikecapi segala cubaan perlu ditempuhi.Matikan perasaan itu.Bermujahadahlah Faris!!

Pesanan Untuk Sahabat-Sahabat

Jagalah mata ini dari memandang akan wanita yang bukan muhrim kita

Jagalah batas pergaulan dengan wanita


Sibukkan diri dengan kerja-kerja yang bermanfaat daripada memikirkan orang yang kita cinta


Carilah cinta Allah terlebih dahulu nescaya cinta manusia akan hadir


Kepada yang berkapel atas nama sekalipun sesungguhnya Allah Maha Mengetahui
Dan Melihat

Ketahuilah syaitan itu licik


Janganlah kita mencari murka Allah Dan malula kepadaNya


Kepada yang mampu cepat-cepatkan berkahwin banyak berkatnya


“Sesungguhnya di antara perkara yang difahami oleh manusia daripada pesanan sekalian Nabi ialah, jika kamu tiada rasa malu, buatlah apa sahaja yang engkau mahu!” [Hadith al-Bukhari : 3224]

Benarlah janji Allah

Attoyibat Liltoyyibin



Jodoh ada tiga jenis jodoh.

Jodoh dari Syaitan… berkenalan, berpegangan tangan, buat maksiat, mengandung lalu bernikah.

Jodoh dari Jin… berkenalan, bertepuk sebelah tangan, lalu dibomoh dan disihirkan sebelah pihak sampai tunduk mengikut kemahuan lalu bernikah.

Jodoh dari Allah… cinta berputik, masuk meminang dan langsung bernikah, itulah SYURGA CINTA.

No comments: