23 November 2010

Indahnya Bersilaturrahim


Alhamdulillah hari ini pergi menemani adik ada ujian lisan untuk memasuki sekolah Maahad Muhammadi Lelaki.Semoga dia diterima masuk belajar di situ seperti abang dia yang ini.huhu

Banyak perubahan yang telah berlaku di sekolah lama tu.Dari segi colour,kemudahan dan banyak lagi.Tapi yang frust tadi sebab tak dapat makan "nasi paprik kak zan" tender kantin situ sebab sekarang ini dah musim cuti sekolah.

Teringat zaman-zaman ketika belajar situ.Dari tingkatan satu hingga tingkatan lima walaupun lepas PMR ada dapat tawaran pergi MARA tapi abah tak bagi.Lama tu kan?hoho.Banyak juga la kenangan manis dan tidak dilupakan kenangan pahit(kene buli time form 1 dan kena penampar cikgu sebab bising kot)wink2.

Tapi tadi yang terharu ada baca lebih kurang ayat dalam banner "sesunguhnya aku di sini untuk menuntut ilmu kerana Allah".Insyaallah saya akan betul niat balik selepas cuti semester ini.Azam baru untuk semester baru akan datang.

Malamnya pergi rumah kak izyan walaupun dia sekarang berada di mesir sedang belajar sana.Ingat juga keluarga diorang dengan saya ni.Indahnya bersilaturrahim ini.Salah satu tip panjang umur kan?weee

Di sana bertemu dengan pelajar-pelajar yang belajar di Yaman kerana abang kepada kak izyan ni belajar di Yaman dan sedang bercuti sekarang.Best2.Dengar la juga cerita-cerita dengan diorang.Kat sana yuran pengajian tak ada.Semoga satu hari nanti dapat juga saya menjejakkan kaki dan belajar agama dengan ulama-ulama besar di sana.amin

Part paling best dapat ijazah selawat untuk memperkuatkan ingatan dan selawat nabi khaidir dari Tok Guru Saleh@ustaz leh pondok pasir tumbuh.Semoga istiqamah dapat mengamalkannya.

Ini ada ayat membicarakan tentang silaturrahim

“Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukanNya dengan sesuatu. Dan berbuat baiklah kepada ibu bapa, kaum-kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga yang dekat dan tetangga yang jauh, teman sejawat ibn sabil…” (Q.S. an-Nisa`: 36)

Diriwatkan oleh Abu Ayyub Al-Anshari. Bahwa seorang laki-laki berkata kepada Rasulullah Saw:

“Ya Rasulullah, beritahukan kepadaku sebuah amal perbuatan yang bisa memasukkan aku kesurga?” Nabi bersabda: “Hendaklah kamu menyembah Allah dan tidak menyekutukanNya, melaksanakan shalat, membayar zakat, dan menyambung silaturrahim.” (H.R. Muttafaqun alaihi)

Silaturrahim membawa keberkahan dalam rezeki dan umur seseorang yang suka menyambungnya. Ibnu Umar r.a berkata: “Barang siapa yang bertaqwa kepada Tuhannya dan menyambung silaturrahim, akan dipanjangkan umurnya, diperluas rezekinya, dan dicintai oleh keluarganya.” (H.R. Bukhari)

Orang yang suka menyambung silaturrahim akan mendapatkan keberkahan dalam rezeki dan bertambah umurnya. Rahmat Allah akan senantiasa tercurah kepadanya di dunia dan di akhirat. Ia akan dicintai oleh manusia dan dihormati. Sebaliknya, orang yang suka memutuskan tali silaturrahim akan mendapatkan kesengsaraan, bencana, dan kebencian dari Allah dan manusia. Di akhirat nanti, ia akan dijauhkan dari surga.

Cukuplah bagi orang yang memutuskan tali silaturrahim merasakan kesengsaraan dan bencana apabila mendengar sabda Rasulullah Saw: “Tidak akan masuk surga orang yang memutuskan tali silaturrahim.” (H.R. Muttafaqun alaihi)

Rahmat Allah tidak akan tercurahkan kepada sebuah kaum yang di dalamnya ada orang yang suka memutuskan tali silaturrahim. Seperti disebutkan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh al-Baihaqi dalam kitabnya Syu`abu al-Iman: “Sesungguhnya rahmat Allah tidak akan dicurahkan pada sebuah kaum yang di dalamnya ada orang yang memutuskan tali silaturrahim”

Oleh karena itu, Abu Hurairah r.a, tidak mau berdo`a disebuah tempat yang didalamnya ada orang yang memutuskan tali silaturrahim. Karena akan menjadi penghalang turunnya rahmat dan dikabulkannya do`a. Abu Hurairah berkata di sebuah tempat pada malam jumat: “Saya dengan paksa menyuruh orang yang memutuskan tali silaturrahim untuk meninggalkan kami.”

Tidak seorangpun berdiri sampai beliau mengatakan itu tiga kali. Setelah itu, ada seorang pemuda datang pada bibinya yang sudah dua tahun tidak pernah dikunjungi. Bibinya berkata kepadanya:

“Wahai pemuda, apa yang membawa kamu kesini?” Ia berkata: “ Saya mendengar Abu Hurairah r.a berkata begini-begini.” Bibinya berkata, “saya mendengar Rasulullah Saw, bersabda: “Sesungguhnya amal perbuatan anak adam itu diperlihatkan kepada Allah setiap malam jumat, dan amal perbuatan orang yang memutuskan tali silaturrahim tidak diterima oleh Allah.” (H.R. Bukhari)

Seorang muslim memiliki perasaan halus dan senantisa mencari keridhaan Tuhan dan keselamatan diakhirat. Ia akan tergugah hatinya apabila mengetahui bahwa memutuskan silaturrahim akan menutupi turunnya rahmat, doa tidak dikabulkan, dan menggagalkan pahala sebuah pekerjaan. Sungguh suatu bencana besar bagi orang yang berdoa kemudian tidak dikabulkan. Beramal tetapi tidak diterima disisi Allah. Dan, mengharap rahmat Tuhan tapi rahmat itu menjauhinya.

Bersilaturrahim lah ye.teeeeheee.Bila la leh dapat bersilaturrahim ke Republik Czech atau Mesir.hoho.semoga bermanfaat




2 comments:

pisang said...

indahnya silaturrahim..

*siye keno buli ng keno napa.haha*

haway mutasawwil said...

xpo krn keno napa tu la jd baik sikit.haha