26 November 2010

Dunia oh Dunia


Dunia akan berakhir dan akhirat itu destinasi yang pasti.Bagaimanakah kita menggunakan dunia untuk mendapatkan ganjaran-ganjaran akhirat?

Sesungguhnya dunia ini hanya sekadar persinggahan untuk satu perjalanan yang masih jauh dan penuh berliku bagi yang tiada bekalan.Dan amatlah bertuah bagi yang menyediakan bekalan yang mencukupi.

Sabda nabi

"Bagiku berada di dunia ini ibarat seorang yang berjalan di tengah panas lalu singgah sebentar di bawah sepohon kayu yang rendang,selepas beristirehat seketika untuk menghilangkan penat,beredarlah dia meninggalkan pohon rendang itu dan meneruskan perjalanan."

berkata ulama'

"Bermula dunia itu terlebih sedikit daripada yang sedikit.Bagi orang yang asyik dengan dunia(yang sia-sia) jadi terlebih hina dari benda yang hina(anjing & babi)."


Itulah dunia di sisi para ulama'

Orang yang kaya.....akan meninggal dunia juga

Orang yang megah.....akan meninggal dunia juga

Orang miskin......akan meninggal dunia juga

Orang yang tawaduk.....akan meninggal dunia juga


Sementara masih di beri kesempatan ini.Gunalah se-optimumnya sisa-sisa hidup untuk mendekatkan diri kepada Allah,mengenaliNya,mematuhi perintahNya dan meninggalkan laranganNya.

Dunia hanyalah tempat ujian.Jalanilah ujian itu dengan terbaik.4flat di sisi Allah!!!

weeeeeee~


Al fatihah buat datuk saudara saya yang meninggal pagi tadi.semoga roh beliau dicucuri rahmat.(Bagusnya mati pagi jumaat)

1 comment:

miss lolly a.k.a luvfareda said...

al fatihah :( semoga terg0long dalam insan2 yg beramal dan beriman :)