12 December 2010

Lalai


Lalai itu menegahkan daripada kebajikan dan fikir itu kehendak kepada kebajikan.Ketahuilah sesungguhnya lalai itu kufur bagi orang yang salik(menuju allah) dan sesat bagi orang yang takut akan allah.Dan orang yang berakal itu tiada hampir ia kepada yang lalai.Bagaimana kita sekarang?

sabda nabi

"tiada sembahyang itu melainkan dengan hadir hati"


sahabat yang dikasihi kerana allah.

berapa banyak manusia yang bersembahyang tetapi sembahyangnya hanyalah sia-sia kerana sembahyang itu tiada harus melainkan tetap hati kita kepada Allah.

Bagaimana cara untuk menetapkan hati kepada Allah?

Untuk menetapkan hati kepada sesuatu itu kita perlu mengenalinya terlebih dahulu.Setelah mengenali Allah akan timbullah rasa takut dalam diri kan?

Rasa takut ini tidak akan timbul melainkan dengan kita berfikir yang setiap perkara yang dilakukan di muka bumi Allah akan dibalas di akhirat kelak.

Mengikut ahli sufi berfikir itu akan kita perolehi melalui proses mujahadah yakni sedikit makan,berkata-kata,tidur dan qanaah(berpada-pada).Bersediakah kita?

mengurangkan makan

tinggalkan percakapan yang sia-sia

berlebihan tidur

Berhentilah dari terus lalai kerana lalai itu rumah syaitan.Sesiapa yang mendiaminya tiadalah dia boleh berjalan menuju Allah dan tiada ubat melainkan mati



No comments: