17 December 2010

Adakah Kita Telah Dijamin Syurga?


Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda;

“Demi Allah. Sungguh aku selalu beristighfar dan bertaubat kepada Allah dalam sehari lebih dari 70 kali.” (HR. Bukhari)

Beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda;

“Wahai sekalian manusia. Taubatlah (beristigfar) kepada Allah karena aku selalu bertaubat kepada-Nya dalam sehari sebanyak 100 kali.” (HR. Muslim)

Kata Hukama'

Dosa besar orang lain sedikitpun tidak memudaratkan diri kita tapi dosa kecil kita boleh memudaratkan diri kita


Sedangkan Rasulullah bertaubat lebih kurang 70 kali lebih sehari dan kita 70 hari belum tentu bertaubat sekali.

Sedarlah

dosa mata melihat banyak mana dah?

dosa telinga mendengar?

dosa mulut berkata-kata?

dosa tangan menjamah?

dosa kaki melangkah?


tiba-tiba kita tidak mahu bertaubat kepada Allah..Adakah kita telah mempunyai tiket untuk ke syurga sepertimana 10 orang sahabat yang dijanjikan syurga atau ahli badar?


Saidina usman tatkala melalui perkarangan sebuah perkuburan beliau menangis sehingga basah janggut sedangkan beliau telah dijanjikan syurga.

Orang bertanya kenapa beliau menangis

Beliau menjawab""kubur adalah persinggahan pertama sebelum persinggahan di hari akhirat,jika berjaya seseorang daripadanya maka perkara selepasnya akan terlebih mudah.Dan jika gagal daripadanya maka selepas daripadanya terlebih sukar."


Sebagaimana yang diketahui bahawa Allah bersifat penyayang kepada hamba-hambaNya dan pemurah kepada semua makhluk sama ada yang beriman kepadaNya atau menyekutuiNya,kasih Allah kepada hamba-hambaNya yang bertaqwa melebihi kasih seorang ibu kepada anaknya.Nokhtah kehidupan manusia akan berakhir sama ada menuju kebahagiaan ataupun kecelakaan.Saat-saat mati tidak mengenal manusia,muda atau tua. Apabila disebut 'mati' maka timbullah perasaan takut lebih-lebih lagi kepada mereka yang merasa dirinya jauh dari Allah.

Firman Allah yang bermaksud:"Sesungguhnya Allah,hanya pada sisiNya sajalah mengetahui tentang hari kiamat dan Dialah yang menurunkan hujan dan mengetahui apa yang ada dalam rahim.Dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui(dengan pasti)apa yang akan diusahakannya esok.Dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati.Sesungguhnya Allah itu Maha mengetahui dan lagi meliputi pengetahuannya."(surah Luqman 34.

Kehidupan didunia hanyalah sekali,begitu jua kematian.Mati tidak mengenal usia dan darjat.Tidak diketahui oleh manusia sehingga Nabi sendiripun tidak mengetahuinya.Sebelum kita dihitungkan di akhirat ,marilah kita yang menghitung diri kita terlebih dahulu.

Renungilah Firman Allah yang bermaksud;"Dan ditiupkan sangkakala,maka mereka keluar dengan segera berlari dari kuburnya menuju kepada Tuhan mereka,mereka berkata,"Aduhai celakalah kami!Siapa yang membangkitkan kami dari tempat tidur kami(kubur)?"Inilah yang dijanjikan (Tuhan) Yang Maha Pemurah dan benarlah Rasul-rasulNya.Tidak ada teriakan itumelainkan sekali teriakan sahaja,maka tiba-tiba mereka dikumpulkan kepada Kami,maka hari itu seseorang tidak akan dirugikan sedikit pundan kamu tidak dibalasi kecuali dengan apa yang telah kamu kerjakan.Sesungguhnya penghuni syurga pada hari itu bersenang-senang dalam kesibukan mereka."Surah Yasin,ayat 51-55.


Luqmanul Hakim pernah berpesan kepada puteranya: “Wahai anakku, bersegeralah kamu bertaubat, kerana maut itu datang secara tiba-tiba, dan apabila malaikat maut datang, dia tidak memberitahumu terlebih dulu.”


2 comments:

miss lolly a.k.a luvfareda said...

BANYAKNYA D0SAKU :(

haway mutasawwil said...

sma2 kembali ke jln yg benar kak lolly.hee