21 July 2011

3 years


Teringat ayat yang diberikan oleh sahabat saya melalui khidmat pesanan ringkas suatu ketika dahulu

al ilmu yuzbahu baina fakhizaihi imraatin

"ilmu itu disembelih dengan benda di antara dua paha perempuan"


sahabat saya memberikan kata-kata ini kepada saya adalah demi untuk saya melupakan dahulu hasrat untuk berkahwin...huhu...gatal sangat naa...

beliau juga berpesan supaya saya mengkhatamkan dahulu 6 kitab sebelum melangkah ke alam yang baru

antara kitab yang perlu dikhatamkan adalah:

1-faridah(bab tauhid sifat 20)
2-musolli(bab solat)
3-matla' badrain@kifayatul muhtadi(bab fekah)
4-iidohul bab(bab nikah)
5-muhimmah(bab cari jodoh)
6-penawar bagi hati(bab hati)


betul juga nasihat beliau...jadi saya hanya ada 3 tahun jika umur panjang untuk mempersiapkan diri memahami permasalahan tersebut

belajarlah dari buaian hingga ke liang lahad

saya sangat bertuah mengenali dan terpilih menghadiri pengajian ilmu dari guru yang mursyid dan bersanad...alhamdulillah nikmat yang tiada tolok bandingnya...

walaupun saya mengenali pembelajaran talaqqi hanya selepas SPM sewaktu cuti panjang,walaupun agak lewat namun saya berazam untuk belajar sampai nafas yang terakhir dan mempraktikkan dalam kehidupan.Di masa akan datang saya boleh mengajak masyarakat pula...bermula dari keluarga hingga ke masyarakat...

saya amat tersentuh jika ada orang yang meremehkan sistem pengajian talaqqi ini dan membanggakan akan sistem usrah...usrah memang bagus namun eloklah jika ahli usrah juga menghadiri majlis2 ilmu juga kerana saya perhatikan ahli usrah jarang menghadiri majlis ilmu dan talaqqi ini...

sesungguhnya hati yang kotor tidak dapat menerangi hati yang kotor jua...hanya hati yang bersinar dapat menerangi hati yang kotor seperti saya ini...


hanya yang sudah jatuh cinta dengan talaqqi yang mampu menggambarkan perasaan tenang dan gembira bila menghadiri pengajian talaqqi ini...saya juga pernah menghadiri usrah namun perasaan itu tidak sama dari menadah ilmu dengan para ulama'...mendengar mutiara kata mereka...semoga Allah redha

2 comments:

al-ya'kub said...

xpo boh,,ngaji sedak..pahni ajar kawe plop...

Musafir Ilmu Ah said...

Benar kata-kata dan pendapat ini, saya berpendapat begitu, Moga ada hikmah dan bernilai ibadat.