31 May 2010

Cinta Selepas Bertunang



Kebanyakan orang yang bercinta menyimpan hasrat untuk mempertahankan cintanya hingga ke jinjang pelamin. Bertunang adalah cara yang dilakukan bagi menyempurnakan janji untuk berkahwin. Ia adalah tanda pengabadian cinta yang suci dan tulus. Cinta dalam pertunangan besar ujiannya kerana godaan dan cabaran yang datang dari pelbagai pihak mampu merubah hati dan pendirian pasangan. Orang yang bertunang dikatakan ‘berdarah manis’ kerana mudah terjebak kepada gangguan perasaan dan terdedah kepada pelbagai cabaran. Oleh sebab itu pertunangan tidak digalakkan untuk tempoh yang lama mengikut adat masyarakat Melayu. Malah ia tidak perlu dihebohkan kepada semua orang kerana dikhuatiri pasangan itu berubah hati dan tidak jadi melangsungkan perkahwinan.

Bertunang tidak sama dengan berkahwin. Bertunang adalah ikatan tetapi ia belum diteguhkan oleh akad yang menghalal-kan segala perhubungan antara lelaki dan perempuan. Bertunang adalah tempoh suai kenal bukan tempoh memadu asrama. Maka orang yang sedang bertunang tidak boleh melanggar batas-batas agama kerana mereka masih belum ‘halal’ untuk sentuh-bersentuhan, cium-berciuman dan sebagainya. Pihak lelaki perlu menyedari mereka belum lagi menjadi suami, begitu juga pihak perempuan belum bergelar isteri. Maka berhati-hatilah dalam pergaulan kerana syaitan sentiasa menjadi orang ketiga yang tidak jemu menggoda dan cuba merosakkan cinta yang terbina.


Mengikut ceramah ustaz azhar ganun.Jika seorang lelaki itu meluahkan perasaan kepada seorang perempuan.Lelaki tersebut mengatakan yang dia ingin mengahwini perempuan itu nescaya sudah dikira bertunang lah mereka berdua andai kata perempuan itu menerima permohonan lelaki itu walaupun tanpa melalui ibu bapa seseorang perempuan.


Berdasarkan ceramah ni sudah ramai la kawan2 saya yang dah bertunang=).mabruk2.Tapi kalu secara baik sepatutnya menyuarakan hasrat kepada ibu bapa perempuan nih.Baru macho.hu2.Contoh

"mak cik/pak cik,saya keney(suko) ko anok mok cik/pak cik nih"ha2.

So...


"ado istilah gewe dop dalam islam"tanya hadi.


"aku raso xdop tapi doh orang gune istilah gewe tu.xpel .diorang lebih pandai dari ulama2 terdahulu"sindir omar.


Tapi ramai juga yang salah faham bila dah bertunang sudah dianggap halal.adesh.Masih tidak halal bagimu ya?.Ingat tu baik-baik.=).Nak halal@gatal sangat kene la kawin cepat-cepat ye bang?hu2.


rahsiakan pertunangan khabarkan pernikahan


Dipetik daripada buku "PSIKOLOGI CINTA" terbitan PTS Millennia Sdn Bhd

2 comments:

miss lolly a.k.a luvfareda said...

hoho.

bertunang ada baik buruknya kan ?

sinar_islami said...

Setiap benda ada pro & contra...
Yang bezanya macam mana kita manage...