27 February 2011

Segala Pengajaran Yang Indah-Indah (part2)


Sambungan terjemahan kitab Al-Mawa'idz Al-Badi'ah membicarakan tentang peringatan-peringatan yang indah buat seorang Muslim yang dikarang oleh Maulana As-Syeikh 'Abdur Rauf Fanshuri Acheh.

Dan Pengajaran Kedua

Berkata Allah Subhanahu Wa Taala.Aku naik saksi bagi diriku bahawa tiada Tuhan melainkan Aku jua.Padahal esaKu tiada sekutu bagiKu.

Dan bahawasanya Muhammad itu hambaKu dan rasulKu.

Dan barangsiapa tiada Redha ia akan segala hukumku dan tiada sabar ia atas segala balaKu dan tiada syukur ia akan segala nikmatku dan tiada memadai ia dengan pemberianku maka keluarkan oleh kamu daripada bumiKu dan langitKu.

Maka tuntut oleh kamu akan tuhan yang lain daripadaKu.Dan barangsiapa pagi-pagi ia padahal dukacita(kecewa) akan dunia maka seolah-olah ia marah akan daku.

Dan barangsiapa mengadu-ngadu ia akan kesakitan maka sesungguhnya mengadu-mengadu ia akan daku.

Dan barangsiapa masuk kepada orang kaya atau bertemu ia dengan dia maka merendah ia akan dirinya baginya kerana kayanya(merendah diri pada orang kaya sebab dia kaya) nescaya hilanglah dua sulus agamanya(2/3 agama seseorang itu telah cedera).

Dan barangsiapa menampar ia akan mukanya(tanda protes) atau kepalanya kerana kematian(orang yang kita sayang) maka seolah-olah ia mengambil ia akan lembing membunuh ia akan daku dengan dia(lembing).

Dan barangsiapa memecah ia akan kayu atas kubur mayat maka seolah-olah meruntuh ia akan pintu kaabahKU dengan tangannya.

Dan barangsiapa berkemah(kencing) pada barang mana pintu masuk ia padanya(pintu masuk tempat lalu lalang orang) nescaya memasuk akan dia oleh Allah ke dalam neraka Jahannam(Allah akan memasukkan orang yang kencing tempat orang lalu lalang ke dalam neraka.Nauzubillah).

Dan barangsiapa tiada ada bertambah pada agamanya yakni tiada bertambah takutnya akan Allah Taala maka iaitu di dalam kekurangan(masih kurangnya pemahaman agama).Dan barangsiapa ada ia di dalam kekurangan maka mati itu terlebih baik baginya.(baik mati awal sebab sikit dosa orang macam ini)

Dan barangsiapa mengamal ia akan ilmu yang telah mengetahui ia nescaya memberi akan dia oleh Allah Subhanahu Wa Taala akan ilmu yang tiada mengetahui ia(Jika kita amal apa yang kita tahu nescaya Allah akan memberikan ilmu yang kita tidak tahu).

Dan barangsiapa panjang angan-angannya nescaya tiada hasil dengan dia(angan-angan boleh tapi panjang angan-angan tak boleh)

No comments: