08 June 2010

Tarbiyah

Babo zik

Jika benar aksiologi sebuah tarbiah itu adalah untuk menyucikan hati, maka bagaimanakah pandangan tarbiah terhadap aksi bantahan yang menggunakan kelasakan fizikal atau kelicikan berfikir? Bagaimana pula pandangan tarbiah terhadap manipulasi media yang dimainkan sebagai bahan propaganda yang mana; kesemua ini mengeraskan lagi keinginan hati untuk tunduk dan tadharru’ kepada pencipta.

Maka tarbiah ada jawapannya. Mengikut sejarah kehidupan para sahabat yang mulia, orang yang terbiasa dengan peperangan ada masa-masa tertentu untuk direhatkan. Tujuan rehat itu, selain rehatnya adalah untuk memulihkan kekuatan fizikal dan mengubat rasa rindu terhadap keluarga atau ketenangan, ia juga sebagai satu peluang untuk tentera Islam melenturkan kembali hati yang keras agar lembut dan mudah khusyu’ kepada Allah.



Maka mata yang terbiasa melihat darah yang terpancut di hadapan mata mestilah diubat dengan titisan air yang takutkan Allah. Badan yang dipenuhi debu pasir peperangan mestilah dihiasi dengan debu sendu dan sebak munajat yang bertali arus. Suara kuat yang dilaungkan untuk membangkitkan semangat, memberi arahan dan menakutkan musuh diganti dengan suara perlahan berdoa dan meminta harap kepada Allah.

Tarbiah ada jawapan kedua. Tarbiah tidak mengizinkan kesemua orang keluar berperang serentak. Maka di sana ada golongan yang direhatkan khas untuk menuntut ilmu sepuncak-puncaknya agar kelak mereka yang akan memberikan peringatan kepada golongan tentera Islam. Peringatan agar mereka tidak berbangga dengan kemenangan jika mereka menang. Peringatan agar mereka tidak lemah semangat jika mereka kalah. Peringatan agar mereka bersungguh memburu syahid. Juga di samping menambahkan ilmu dan thaqafah dalam dada agar bertambah utuh dan kukuh.

Tarbiah menyediakan jawapan ketiga. Sahabat handai, atau mungkin isteri harus memainkan peranan penting untuk sentiasa menghembuskan keimanan dalam diri pejuang. Mungkin seorang ahli gerakan Islam pulang daripada aksi demonstrasi yang sarat dengan amarah (seperti contoh himpunan mansuhkan ISA), maka sahabat yang tidak berkesempatan untuk pergi kerana ada masalah, atau isteri, atau sesiapa sahaja yang berkesempitan, atau mungkin ketua gerakan (meskipun ia pergi), mestilah sentiasa memperingatkan agar pejuang tidak leka untuk membersihkan hati mereka dari masa ke masa agar perjuangan mereka diredhai oleh Allah.

Inilah aksiologi dalam tarbiah. Segalanya kembali kepada satu hakikat yang terang-benderang, iaitu pembersihan hati dalam membentuk jiwa yang bersyukur kepada Allah yang Maha Kuasa.



al marhum syeikh muhammad bin syed alawi al maliki al husni via babo zik ado pesey "jangan isap rokok dan jangan kecek kosong kerana akan menjadi fitnah kepada jemaah kito.syeikh pun xterimo ado murid yang isap rokok mitok nok ngaji dengan dio mulo".ni salah suatu dari tarbiyah yang diterapkan oleh syeikh muhammad bin syed alawi kerana syeikh amat menitik beratkan perkara dalaman.Jika seseorang itu merokok apakah persepsi masyarakat terhadap orang yang membawa ugama.


"ustaz tu yang ngaji ugama pun isap rokok apatah lagi kito yang jahil nih"mungkin kata-kata masyarakat terhadap golongan agama yang merokok.


Pesan ustaz Yahya

"jangan golongan belajar ugama merogolkan agama.lagipun,ore ngaji ugama buat saloh, ore lain napok@mengato selalu kalu ore biaso-biaso buat saloh diore senyap jah tak bising pun kan?."

indahnya berdamping dengan ulama'

sayo berbuat maksiat sedangkan sayo tahu itu doso.awop lebih mulio dari sayo kerana awop buat maksiat sebab awok xtahu itu doso.ya allah ampunikanlah dosa-dosa kami yang telah lalu dan bantulah kami menempuh hari yang mendatang agar dalam taat kepadaMu

1 comment:

miss lolly a.k.a luvfareda said...

sesumgguhnya kita cume manusia yg xlari dari kesilapan dan kekhilafan dunia. tapi kite perlu cube perbaikinya ke arah yg lebih baik :)