30 January 2010

Kepada bakal-bakal ibu


Kisah ini bermula di sebuah pekan di dalam wilayah Turki moden. Ada seorang ibu tua tinggal di pekan tersebut. Ada beberapa orang anak. Yang pastinya penulis lagi kacak lah dari bebudak tu. Itu sudah pasti. Nak dijadikan cerita dihadapan rumah ibu tua tu ada sekolah tahfiz quran. Kalau kat Turki nama sekolah hafal quran dikenali sebagai Kursan Karnu. Nak tahu lebih lanjut pasal Kursan Karnu tanya Subky Latif. Hampir kesemua anak kepada ibu tua bersekolah di sekolah tahfiz itu."Doh depe rumoh, rugi la tok gi". Semuanya lulus hafal quran. Nak dijadikan cerita, ado sore anak lelaki kepada ibu tua ni sekolah kat tempat lain. Anak bongsu. Puaslah si ibu tua ni memujuk dia ni pegi bersekolah tahfiz depan rumoh tu.
Ugutan sang Ibu

"Budok ni malah(pemalas) sungguh. Patut keno napar(tampar) ni"

Puas lah si ibu tua ni memujuk budak sore ni. Nok tapa(tampar) mugo ren(kudrat) doh takdo. Last-last si ibu tua ni cakap,

"Kalu dok kerano air susu aku ni, tok(tak) besa(membesar) la mu.Mu nok aku halal@haramkan dop air susu aku ni ??" sergah si ibu tua. Dia claim balik susu badan dia pada budok malah(pemalas) ni. Buruk siku punyo mok. Ha Ha Ha.

"Yolah, yolah, esok ore(ganti nama untuk saya) tukar la sekoloh," sahut anak lelaki ni. Budak ni takut makan haram. Tau dia takut. Dialog tu dalam bahasa Turki bai. Saya translate dalam bahasa kelate. Jangan lak lepas ni ado yang mengobarkan bahasa kebangsaan Turki adalah bahasa kelate. Memey patut keno tapa(tampar).ngee.


Keazaman

Ringkas cito, budak ni pun daftar masuk sekolah tahfiz tu. Walaupun sekolah tu cuma kat depan rumah, setiap pelajar diwajibkan duduk kat hostel. Dan hanya dibenarkan pulang setelah habis hafal 30 juzuk Al-Quran. Bapak ganaz sekolah tu. Kalau cuti pun hanya bercuti bila tiba pada hari kematian Mustafa Kamal Ataturk. Itu yang budak sore tu taknak sekolah tahfiz. Sebab takdok cuti. Dah lah hobi dia main PS2. Tiap-tiap hari mesti tak miss main Pro Evolution Soccer. Lepas daftar je budak tu terus amik Quran dan mula menghafal Juz pertama. Oh lupa lak nak bagitahu, namo budok sore ni, Ali. Time rehat si Ali ni tak rehat. Datanglah si ustaz Turki ni tegur Ali.

"Eh bai, demo tokse(taknak) ko makan pizza demo kat kantin," kata ustad tu dengan gaya koya(kerek).


Ali:"Ambo poso la"


Ustad:"Poso gapo?"

Ali :"Poso sunat. Ustaz boleh jangan kacau dok?"

Ustad:"Ok ok"

"Mangkuk betul la ustad ni. Dahla tak hensem" kata Ali perlahan. Malam tu si Ali habis menghafal juz satu. Apa-apa hal Ali kena sahkan yang dia ni dah hafal juz pertama dengan pegawai tauliah kat sekolah tu. Sebelum tidur Ali pegi mengadap pegawai tauliah tersebut.

Ali: "Laa ustad mangkuk ni lagi"
Ustad:"Demo nok gapo bai tengah malam buto ni. Pizza dah habis. Tunggu tahun depe"

Ali:"Ustaz,ambo doh hafal juz pertama"

Ustad: "Demo wat lawok ke ni? Baru pagi tadi kau mendaftar. Jangan buang maso ustad lah"

Ali:"Ustad, dengar ambo baco dulu"

Ustad:"Demo tahu dok malam ni malam gapo? Malam jumaat. Bini ustad tengah tunggu kat rumah. hah cepatla nok baco gak !!!

"
Lepas baca fatihah."Aliff lamm minn......," Ali baca sampai habis juz pertama Quran tanpa melihat mushaf Quran.

"Mantap sial!Demo main download ayat Quran ni dalam otak jah ko.? ustad bagi tauliah demo dah hafal juz satu. Esok demo boleh claim pizza hut," kata ustaz tu dengan penuh bangga. Esok, Ali tak claim pun pizza tu. Dia teruskan dengan menghafal juz kedua Al-Quran. Malam tu...

Ustad:"Demo lagi. Pizza hut dah abis. Padan muko. Sapo suruh tak datang amik"
Ali:"Ustaz, ana dah hafal juz kedua"

Ustad:"Biar betul demo ni. Ok. Demo baco dari juz pertama sampai abis juz keduo"
"No sweat la Ustad:" "Huh kemain cakap omputih. Cepat baco !!!" Ali berjaya habis baca juz pertama dan kedua dari dadanya.

"Wow !!!," Ustaz tu terkezut.

"Ustad ado duo anak tino. Demo nok hok mano so(satu)?"ustad menawarkan anak perempuannya

"Peduli apo aku," Ali berkata dalam hati.

"Ustad, setiap malam ambo akan ke sini untuk mendapat tauliah dari Ustaz. Tiap-tiap malam ambo akan berjaya hafal satu juz. Itu janji ambo. Supaya hari ke 31 den berjaya main PS2"


"Gapo namo rima PS2 tu? "
ustad garu palo.
"Laa orang tuo ni," cakap Ali dalam hati.
"PS tu Proton Saga"
jawab Ali.
"Ooo Proton Saga tu. Tahu la ustad kereta Malaysia tu.Ustad baru jual bulan lepas.Mangkuk punya kereta"keluh ustad.
"Aii ustad, ustad pun pandai cakap mangkuk" "Apo ingat ustad sore jah yang tahu proton saga tu?"hahaha

Berjaya menjadi hafiz

Begitulah setiap malam. Ali akan berjaya menghafal satu juz dari Quran. Ini mula menjadi kegemparan pekan itu. Ibu Ali belum tahu tentang keajaiban anaknya. Memang benar pada malam ke-30 Ali berjaya menghafal kesemua juz dalam Al-Quran. Ali sudah berjaya menjadi seorang hafiz Al-Quran dalam masa 30 hari sahaja. Hari ke-31, Ali sedang syok main PS2.

"Gollllll !!!,"
Ali menjerit sebab berjaya jaring gol dalam game Pro Evolution Soccer.


"Astaga. Bertuah punya budak, mu keno buang sekolah ko? !!!," jerit si ibu tua.
"Eh mana ado.Ali dah berjaya menjadi al-hafiz lah"Ali menjelaskan.

"Mu jangan nok nipu.Pantang keturunan kito keno buang sekolah"ibu tu naik angin .

"Nah tengok sijil ni. Siap ada cop ibu jari kaki Reccap Tayyib Erdogan lagi"
Ali bagi bukti .
"Mu jangan buat lawok. Eh !!! Biar betol.?Oh anakku Ali.Mu lah kebanggaan hati mok," Si ibu tua itu memeluk Ali.


"Tepila mok.Ali tengoh main bola nih"

"Cepat mu nak makan gapo arini"

"Gapo-gapo jelah"

"Ok. Mok g orda pizza"

"Balik-balik pizza.Balik-balik pizza. Kat sekolah pizza, kat umah pun pizza. Dah takdok bendo lain ko?"
getus Ali dalam hati.
Si ibu tua ni dengan langkah bangga nak keluar pergi membeli pizza.
Pintu rumah pun dibuka.

Cap ! Cup! Cap ! Cap ! Bunyi banyak kamera. Ramai jurukamera sedang amik gambar si ibu tua nih.


"Makcik, tahniah kerana anak makcik berjaya memecah rekod Turki dalam menghafal Quran," tanya wartawan tv Ankara.
"Tengokla sapo mok dio" kata sang ibu tua bangga.

"Sakitlah mato mok cik pakat-pakat dok amik gambar.Mok cik pakai rayban jap"

"Makcik, apa rahsianya?"

"Rahsia gapo nih. Sapo bunuh Altantunya ko? Mu g interview PM mak cik tak ingat negara ape. Ha Ha Ha." Ibu tua tu buat lawak.
"Bukan itu. Apa rahsia yang buat Ali anak makcik boleh hafal Quran dalam masa 30 hari"
"Sebab dia nak main PS2 lah. Tepilah mok cik nak gi orda pizza hut," kata ibu tua itu sambil meninggalkan para wartawan Turki yang terpinga-pinga.
"Makcik ni buat loyar buruk ke?" kata salah seorang wartawan.

Rahsia singkat menjadi Tahfiz Al-Quran

Kejadian Ali berjaya menghafal Quran dalam masa 30 hari telah menggemparkan Turki. Berita-berita tv di Turki telah membuat liputan besar-besaran tentang kejayaan Ali. Ali telah diberikan bermacam-macam hadiah dan anugerah. Dah ramai makwe-makwe dari seluruh dunia yang add facebook Ali. Termasuklah makwe dari negara Gabon. Negara ape tu ?? Hampir seminggu wartawan-wartawan Turki berkampung di rumah ibu Ali. Semuanya nak tahu apa rahsia Ali berjaya menghafal Quran dalam masa yang singkat. Apabila ditanya wartawan, ibu Ali akan memberi jawapan yang sama iaitu sebab Ali nak main PlayStation kat rumah. Kesemua wartawan tak mempercayai jawapan itu hatta Presiden Turki, Abdullah Gul pun meragui jawapannya.

Setelah berhari-hari cuba mendapatkan jawapan dari ibu Ali, ramai wartawan dah fed up dan pulang ke tempat asal mereka kecuali seorang iaitu seorang lelaki dari Majalah Oznannanuk. Persis majalah Mastika kat Malaysia. Member ni siap berkhemah kat depan rumah Ali. Bila ibu Ali keluar je, dia akan tanya soalan yang sama iaitu apa rahsia Ali. Ibu Ali akan bagi jawapan yang sama gak iaitu main PS2. Tak boleh jadi ni. Esoknya wartawan ni tukar taktik.

Rahsia terbongkar

"Good morning mokcik"

"Laa mu lagie. Tok reti bagi salam ko ?? mu takdo life ko??"

"Wow cantik rayban mokcik"

"Baru perasan. Ni rayban arwah abah Ali"

"Patutlah bergaya. Untung makcik dapat suami yang pandai bergaya.Tentu dia seorang yang kacak."

"Eh mestilah.Tengok kesemua anak-anak aku, semuanya kacak-kacak belako"


"Makcik tak ingat ke apa amalan mokcik bila membesarkan Ali dan abang-abangnya?"

"Mmm. Semua aku bagi minum air susu mok cik.Mok cik wojibkan 2 tahun hanya minum susu mok cik"



"Kalau anak-anak mokcik kencing kat dalam rumah, mokcik cumo main renjis-renjis air je la.Kan mudoh?"

"Oh begitu. Main renjis-renjis je. Bersih ke ??"

"Mangkuk jeluk betul la mu ni.Mu tok tahu hukum fekoh ko?"

"Oh ok ok. Abang-abang Ali hafal Quran dalam masa 2 tahun standard macam orang lain. Kenapa Ali berbeza ??" "Hmm. Mokcik tak tahulah, tapi dengan Ali ni dulu, masa dio minum susu dengan mok cik,mokcik pastikan ado wuduk. Datang bulan pun mokcik mesti ado wuduk. Dengan abang-abang Ali tak dapat do.Pok cik suko main kejar-kejar dengan mok cik. Ha Ha Ha" "Yes itu lah rahsia nya" "Rahsia apo ni bai. Mu jangan nok tulih mok cik main kejar-kejar dengan suami mok cik.Tok pasa mu keno tapar ko mok cik"
"Eh tak tak. Saya balik dululah makcik.Terima kasih banyak makcik". Jadi balik lah si wartawan ni. Maka kesimpulan yang dibuat oleh wartawan Majalah Ozonnanuk ialah Ali diberi hanya minum susu badan selama 2 tahun dan sebelum diberi minum susu badan, ibunya mempunyai wuduk. Dua perkara itu dirumuskan sebagai rahsia mengapa Ali boleh hafal Quran dalam masa 30 hari. Bukan disebabkan main PlayStation bai. Itulah citenya. Betulkah cite ini ?? Sebab penulis membaca akan kisah ini di internet pada tahun 2005 atau 2006(jika tidak silap). Harap sahabat boleh tolong penulis akan kesahihan cerita ini.

Suruhan Tuhan kepada kaum-kaum Ibu

Memang terdapat ayat-ayat Quran yang menyuruh para ibu menyusukan anak selama 2 tahun.
Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu; dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya. Tidaklah diberatkan seseorang melainkan menurut kemampuannya. Janganlah menjadikan seseorang ibu itu menderita kerana anaknya, dan (jangan juga menjadikan) seseorang bapa itu menderita kerana anaknya; dan waris juga menanggung kewajipan yang tersebut (jika si bapa tiada). kemudian jika keduanya (suami isteri mahu menghentikan penyusuan itu dengan persetujuan (yang telah dicapai oleh) mereka sesudah berunding, maka mereka berdua tidaklah salah (melakukannya). Dan jika kamu hendak beri anak-anak kamu menyusu kepada orang lain, maka tidak ada salahnya bagi kamu apabila kamu serahkan (upah) yang kamu mahu beri itu dengan cara yang patut. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah, serta ketahuilah, sesungguhnya Allah sentiasa melihat akan apa jua yang kamu lakukan- Surah Al-Baqarah(2) ayat ke-223

Dan juga ayat Quran ini.
Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)- Surah Luqman(31) ayat ke-14

Penulis pulangkan kepada publik untuk membuat penilaian sendiri.

edited from baganutama.blogspot.com

p/s minta maaf kalu dialog ayat kasar2.xbaik berkasar dalam percakapan harian.-)

4 comments:

محمّد سيف الله بن عمر said...

Harap-harap dapatlah anak-anak aku nanti hafal al-Quran 30 juzuk dan lekat di hati...x mace aku...
Dan semoga dapat isteri yang dapat beri susu badan ko anok aku selama dua tahun...

melatidaisy said...

thanks..nice story n sarat ngan pengajaran :)

Liyanadiba said...

gambateney faris..huhu
turkey kecep klate .HAHA
xtehey ustap kecek mangkuk..aduhhlah..
bagus,bayok tujuk ajar :)

Anonymous said...

Great post, I am almost 100% in agreement with you