03 October 2010

sanah helwa


1hb oktober yang lalu genap 20tahun saya hidup di alam yang fana ini mengikut bulan orang putih.Rupanya sudah 20tahun saya berjanji kepada pemilik alam ini.Belum mampu untuk menjadi hambanya yang taat

Qs. 7 al-A'raf : 172 Dan saat Tuhanmu mengeluarkan anak cucu Adam dari tulang-tulang belakang mereka, dan Dia jadikan mereka saksi atas Nafs (anfus) mereka : 'Bukankah Aku Tuhan kamu ?' ; Mereka berkata : 'Betul ! kami menyaksikan.' ; Hal ini agar kamu tidak dapat berkata dihari kiamat : 'Sungguh kami lalai dari perjanjian ini'.


Soalan-soalan yang perlu ditanyakan kepada diri sebelum dijemput Ilahi adalah

Apakah persiapan aku untuk menuju ke kehidupan abadi?

Sudahkah aku melaksanakan suruhan Allah dan meninggalkan larangannya?

Apa yang telah aku sumbangkan untuk islam?

Tujuan apa aku hidup di muka bumi ini?

Adakah aku seorang yang bermanfaat untuk orang lain?

Banyak lagi soalan-soalan yang perlu ditanyakan kepada diri ini sebagai muhasabah.Itu saja yang mampu terfikir saat ini


Checklist untuk kehidupan yang mendatang

1-tahajjud
2-dhuha
3-zikir,mathurat,ratib,hizb
4-solat jemaah 5waktu
5-solat rawatib
6-puasa isnin khamis
7-quran satu juz sehari
8-sedekah
9-ziarah
10-kitab
11-study
12-muhasabah diri sebelum tidur

Terima kasih kepada sahabat-sahabat yang wish dalam facebook tak lupa juga yang dalam henset.semoga dipermudahkan saya menghadapi final selepas ini

Umi dan abah.terima kasih tak terhingga membesarkan anakmu ini dengan penuh kasih sayang.Hanya Allah yang mampu membalasnya.11 hari lagi bakal berpisah dengan ibunda dan ayahanda keran mereka akan menunaikan ibadah haji.Semoga saya kuat menempuhinya tanpa umi abah di sisin.Manja kot sebab diorang adalah kekasih saya.Tambahan,Kak Munee thanks etep sebab baik ke faris.Kak sinar,kak izyan kak farah,kak leeya laa dan lain2.Kepada nur anis di irbid juga semoga belajar rajin-rajin di sana.Jangan sedih-sedih.erm(kalu baca).Taufiq Abdullah tolong ajar saya lagi ye.Tak lupa kak lolly fareeda yang selalu komen walaupun bukanlah artikel saya tulis sendiri.Sekadar perkongsian dari pembacaan.Semoga bermanfaat












No comments: